söndag 24 oktober 2010

Madonna ja lapsi Madonna med barnet


Kaksi kertaa on mallinamme istunut "madonna", äiti lapsensa kanssa. Ei niin helppo mutta inspiroiva. Käytin ensimmäisellä kerralla kuivapastelliliituja saadakseni väriä kuvaan. Jotenkin vain tuntuu edelleen, että värien käyttö on epävarmaa.  Mutta yritetään, yritetään päästä värikammon ylitse.
Två gånger har vi haft "madonna" som modell, dvs. mamma med ett litet barn. Inte så lätt men inspirerande. Rörst använde torrpastellkritor för att få färg på bilden. Någonstans känns det fortfarande osäkert med att använda färg. Men jag försöker komma över min skräck för att använda färg.


                                       Sama malli toisella kerralla mustavalkoisena hiilipiirroksena.
Samma modell (-er) som svartvit kolteckning.
Kyllä tuntee todeksi lausuman Taide pitkä, elämä lyhyt. Vaikka en itse valitettavasti käyttänytkään kovin suurta osaa elämästäni juuri taiteeseen.
¨Man känner talesättet Konsten är lång, livet kort som sant. Fast jag inte har använt ens så stor del av livet till konsten, tyvärr. Kanske.

2 kommentarer:

  1. Hej Sirkka, jag tycker om den här teckningen! Kanske för att jag känner igen mej i den. Det är så rofyllt att amma sitt barn. Bilden innehåller så många känslor. Det är en vacker bild. Kram, Petra

    SvaraRadera